رفتن به محتوای اصلی

درباره شهر مشهد مقدس

چشم‌اندازی از شهر مشهد مقدس

1

شهر مشهد مقدس واقع در استان خراسان رضوی یکی از استان‌های تاریخی و مذهبی ایران محسوب می‌شود. این شهر سالانه میزبان حدود ۲۷ میلیون نفر از مسافران داخلی و خارجی است که برای زیارت و مراسم‌های مذهبی به این مکان سفر می‌کنند. دلیل اصلی این حجم مسافر و گردشگر وجود بارگاه امام رضا (ع) در شهر مشهد است. این شهر به لحاظ فرهنگی هم بسیار غنی است.

مشهد شهری است:

زیارتی، سیاحتی و مذهبی

آرامش‌دهنده، فرح‌بخش

با اقتصادی خدماتی و صنایع برتر

مبتنی بر فن‌آوری و با امنیت مناسب در سطح جهانی

1

  • مرکزی الهام‌بخش با خدمات گردشگری در سطح جهانی و مرجع زیارتی شیعیان و دوستداران علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام.
  • شهری متعادل و توسعه‌یافته به ویژه در ابعاد زیارتی، سیاحتی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی.
  • مرکز و مرجع فعل و انفعالات اقتصاد خدماتی و صنایع برتر با معیارهای جهانی.
  • مرکزی علمی برپایه فن‌آوری‌های روز در کلاس جهانی.
  • دارای فضای امن اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی با آزادی‌های فردی و اجتماعی برای فعالیت‌های اتباع خارجی و داخلی.

موقعیت جغرافیایی شهر مشهد

1

مَشهَد کلان شهری در شمال شرقی ایران و مرکز استان خراسان رضوی است. این شهر در زمان افشاریان، پایتخت ایران بود. مشهد با ۳۵۱ کیلومتر مربع مساحت، دومین شهر پهناور ایران پس از تهران است.
شهر مشهد در حوزه رودخانه کشف‌رود و در دشت مشهد بین کوه‌های هزار مسجد و بینالود گسترده شده است. بیشینه ارتفاع شهر مشهد ۱۱۵۰ متر و کمینه آن ۹۵۰ متر است.

آب و هوای شهر مشهد

1


شهر مشهد دارای آب و هوای متغیر، اما معتدل و متمایل به سرد و خشک است. این شهر از تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های سرد و مرطوب برخوردار است. وزش بادها اکثرا از سمت جنوب‌شرقی به شمال‌غربی هستند. بیشینه درجه حرارت در تابستان‌ها ۴۳ درجه بالای صفر و کمینه آن در زمستان‌ها ۲۲ درجه زیر صفر است.

این شهر در منطقه‌ای نسبتا خشک قرار دارد، به همین دلیل اغلب اوقات روزهای گرم و شب‌های خنک و مطبوعی را در آن تجربه خواهید کرد.

آشنایی با مردم شهر مشهد

1


جمعیت شهر مشهد طبق آخرین سرشماری که در سال ۱۳۹۵ انجام شده، بالغ بر ۳۱۸۴۰۰۰ نفر بوده است که دومین شهر پر جمعیت ایران و نود و پنجمین شهر پر جمعیت دنیا به شمار می‌رود. این شهر به واسطه وجود حرم علی بن موسی الرضا، هشتمین امام مذهب شیعه، سالانه پذیرای بیش از ۲۷ میلیون زائر از داخل و دو میلیون زائر از خارج از کشور است.

مردم این شهر به زبان فارسی و با لهجه و گویش مشهدی صحبت می‌کنند. اکثر این مردم مسلمان و پیرو مذهب شیعه هستند. در مشهد اعیاد مذهبی و ملی یا مراسم‌های عزاداری از اهمیت بالایی برخوردار است و با شور، اشتیاق و سبک خاصی بین مردم انجام می‌شود. معمولا در این بازه‌های زمانی تعداد گردشگران نسبت به سایر اوقات افزایش چشم‌گیری پیدا خواهد کرد.

بیش از ۹۳٪ مردم مشهد فارسی‌زبان هستند. تراکم جمعیت در مشهد بیش از نه هزار تن در هر کیلومتر مربع است. این شهر در سال ۱۳۸۸ رسماً به عنوان «پایتخت معنوی ایران» انتخاب شد.

مشهد یکی از شلوغترین شهرهای کشور در تمام ایام سال است و مسافرین بسیار زیادی دارد. شهر سراسر جاذبه ایران، با فضایی معطر به وجود بقعه متبرک امام هشتم، امام رضا (ع) که هر ساله میزبان مسافران بسیار زیادی است. به سبب اهمیت شهر مشهد در جنبه‌های مختلف گردشگری، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی راه‌های دسترسی بسیاری برای این شهر در نظر گرفته شده است.
عوامل ارتباطى در شهر مشهد عبارت است از: راه‌آهن، جاده‌هاى ارتباطى زمینى و ارتباط هوائی.

1


فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد در زمینی به مساحت ۵۴۰ هکتار در جنوب شرقی شهر مشهد در ارتفاع ۹۵۰ متری از سطح زمین واقع شده است. این فرودگاه که یک فرودگاه عمومی- نظامی به شمار می‌رود، دارای دو باند آسفالت هر کدام به طول ۳. ۹۲۵ و ۳. ۸۱۱ متر است. آمار نشان می‌دهد که فرودگاه مشهد در سال ۲۰۱۵، میزبان ۵۹. ۴۵۸ پرواز، ۸. ۵۴۵. ۵۹۸ مسافر و ۸۱. ۲۸۵ تن بار بوده است.

فرودگاه مشهد، همچنین دومین فرودگاه پر رفت و آمد ایران پس از فرودگاه مهرآباد و بالاتر از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی بوده و از لحاظ تعداد پروازهای ورودی و خروجی روزانه دارای رتبه نخست است. گفته می‌شود که بیش از ۱۴ شرکت داخلی و ۱۶ شرکت خارجی به فرودگاه بین‌المللی مشهد پرواز دارند و سالانه ۸ میلیون مسافر داخلی و خارجی، ۲۷ هزار زائر حج تمتع و ۲۰۸ هزار زائر حج عمره از طریق این فرودگاه جابجا می‌شوند.

فرودگاه مشهد اولین پارکینگ طبقاتی فرودگاهی را در ایران با ظرفیت بیش از ۱۰۰۰ خودرو دارد. همچنین امکان اجاره خودرو در داخل و خارج از ایران نیز فراهم شده است. خبر خوش برای مسافران مشهد این است که این فرودگاه در سال ۹۴ به خط ۱ متروی مشهد متصل شده است.

علاوه بر این، فرودگاه مشهد دارای یک عدد جت وی (پل ارتباطی گیت با هواپیما) است که راحتی بیشتر را برای مسافران به دنبال دارد. همچنین بزرگ‌ترین و مجهزترین مرکز هوانوردی مشهد، مرکز آموزش علوم، فنون و خدمات هوایی فرودگاه مشهد است.

1

این فرودگاه دارای پروازهای داخلی به تمام نقاط کشور ایران میباشد و همچنین دارای پروازهای خارجی به کابل، شارجه، دبی، نجف، بغداد، فرودگاه بین المللی کویت، مزارشریف، فرودگاه بین المللی مسقط، قندهار، هرات، فرودگاه بین المللی حمد، فرودگاه بین المللی جناح، فرودگاه بین المللی اقبال لاهوری و فرودگاه بین المللی آتاتورک می‌باشد.
در هر سه ترمینال فرودگاه، برای مسافران امکاناتی تعبیه شده است. از جمله این امکانات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آسانسور، پله برقی و واک وی
  • اجاره خودور بدون راننده، خدمات تاکسی بین شهری و خدمات تاکسی شهری
  • خدمات تلفن شهری و بین شهری کارتی
  • دسترسی به اینترنت
  • دفاتر ترافیک شرکت‌های هوایی
  • دفاتر فروش بلیط و رزرو هتل
  • راهنمای مسافر
  • رستوران
  • غرفه‌های بدلیجات، زعفران، سوغات، صنایع دستی، عطر، عینک و ساعت
  • نمازخانه
  • خدمات CIP، بسته بندی بار، جامه‌دان و اشیای گمشده
  • خدمات به افراد توانیاب، خدمات اورژانس

1

ایستگاه راه آهن مشهد یکی از قدیمی‌ترین ایستگاه‌های قطار در کشور است و زمان احداث آن به سال‌های پیش از جنگ جهانی دوم باز می‌گردد. استان خراسان به علت مجاورت با مرز مشترک شمالى (جمهورى ترکمنستان) و از سمت شرق با کشور افغانستان و از جنوب با استان‌هاى سیستان و بلوچستان، کرمان و یزد و از سمت شرق با استان‌هاى اصفهان، سمنان و مازندران ارتباط گسترده ریلی با کلیه نقاط کشور و همسایگان کشور را دارا می‌باشد.

خط اصلى راه‌آهن در استان خراسان به موازات جاده مشهد - سمنان - تهران - حرکت کرده و شهرهاى تهران و مشهد را به یکدیگر ارتباط مى‌دهد. طول این خط ۹۶۰ کیلومتر مى‌باشد که جهت حمل کالا و مسافر استفاده مى‌شود.

طرح اتصال شبکه سراسرى راه‌آهن کشور به شبکه راه‌آهن آسیاى میانه در جهت احیاى راه ابریشم شامل اجراء شبکه راه‌آهن در مسیر مشهد - سرخس - تجن از کشور ترکمنستان است که براساس مسافتى به طول ۱۸۵ کیلومتر به شبکه راه‌آهن استان افزود گردیده و راه‌آهن مشهد - سرخس از محل ایستگاه سنگ بست تا شهر سرخس - ترکمنستان امتداد پیدا کرده است.

1

مشهد یکی از قطب‌های گردشگری ایران است که سالانه پذیرای بیش از هزاران نفر است و وجود حرم علی‌بن‌موسی‌الرضا و جاذبه‌های دیدنی، تاریخی و تفریحی بسیار این شهر را به یکی از توریستی‌ترین شهرهای ایران تبدیل کرده است که از ایران و حتی خارج از ایران افراد بسیاری به آن سفر می‌کنند و این شهر که در زمان افشاریان پایتخت ایران بوده است، دومین شهر پهناور بعد از تهران به شمار می‌رود و در دوران‌های تاریخی متفاوت به واسطه موقعیت جغرافیایی و طبیعتی ایده آل و حضور مشاهیر بزرگ مشهد همواره مورد توجه بوده و هست.

1


مشهد پایتخت معنوی ایران می‌باشد و محبوب‌ترین مکان مذهبی ایرانیان «حرم امام هشتم شیعیان» می‌باشد که در این شهر واقع شده و نیز علاوه بر این موضوع مذهبی و زیارتی این شهر در جنبه‌های گردشگری نیز پیشرفت‌های چشمگیری کرده و دارای مجموعه‌های تاریخی، تفریحی، فرهنگی متنوع و جذابی برای رفاه حال مسافران می‌باشد.

1


جدا از این‌ها پیشینه بیشتر آثار تاریخی در این شهر به پس از قرن هشتم هجری می‌رسد که از نمونه آن‌ها می‌توان به مسجد گوهرشاد، میل اخنگان، مسجد هفتادودو تن، گنبد خشتی، مصلی طرق و… اشاره کرد.

1

از شهر تاریخی توس بناهایی مانند گنبد هارونیه برجای مانده که بسیار زیباست و در ادامه «بازه هور» نیز از قدیمی‌ترین بناهای موجود در مشهد است که شنیده‌ها بر آن است که زمان ساخته شدنش به قرن ۳ میلادی برمی‌گردد.

1

آرامگاه افرادی مشهور چون نادرشاه و حکیم ابوالقاسم فردوسی و نیز مدارسی چون عباسقلی خان از دیگر آثار تاریخی موجود در مشهد است.

1


مهمترین جاذبه تفریحی این شهر جذاب وجود ییلاقات اطراف مشهد است به خصوص شاندیز و طرقبه، زشک، نغندر، جاغرق، کوهسنگی، پارک جنگلی وکیل آباد، بوستان ملت، آبشار اخلمد و… که هر کدام جذابیت‌های منحصر به فرد خودشان را دارند و همگی جزو مکان‌های تفریحی مورد توجه توریست‌ها در مشهد است.

1


شهر مشهد و استان خراسان زادگاه بسیاری از مشاهیر است، از جمله بزرگان این استان می‌توان به ابوالقاسم فردوسی، شیخ توسی، ادیب نیشابوری، جابربن حیان، ملک‌الشعرا بهار و مهدی اخوان ثالث اشاره کرد.

1

حکیم ابوالقاسم فردوسی از شخصیت‌های معروف و پرآوازه شعر و ادب نه تنها در شهر مشهد، بلکه در تمام ایران است. آرامگاه این بزرگوار در شهر توس است و سالانه تعداد زیادی از گردشگران از این مکان دیدن می‌کنند.

1

آرامگاه فردوسی هم از جاذبه‌های تاریخی مشهد محسوب می‌شود و هم فضای سرسبز، معماری بی‌نظیر و دیدنی‌های دیگری دارد که باعث شده هر فردی با هر سلیقه‌ای در گردشگری از حضور در آن لذت ببرد. از دیگر بزرگان شهر مشهد، شاعر معاصر مهدی اخوان ثالث و استاد موسیقی محمدرضا شجریان را می‌توان نام برد.

1

اخوان ثالث در سال ۱۳۰۷ در مشهد متولد شد. پیکر اخوان در توس و در آرامگاه فردوسی به خاک سپرده شد که گوشه‌ای از تاریخچه مشهد را رقم می‌زند. همچنین پیکر استاد شجریان هم در این آرامگاه به خاک سپرده شده است که ارزش معنوی این مجموعه را بیش از پیش بالا می‌برد.

یکی از جاذبه‌های طبیعی شهر مشهد پارک هفت حوض است. این پارک در هفت کیلومتری شهر مشهد قرار دارد. حوضچه‌های موجود در این پارک بر اثر فرسایش شیمیایی به‌ وجود آمده‌اند. این حوضچه‌ها که به شکل طبیعی به وجود آمده‌اند، باعث جریان طبیعی آب شده‌اند.

1

از دیگر جاذبه‌های طبیعی شهر مشهد که برای عاشقان طبیعت‌گردی انتخاب مناسبی است، می‌توان باغ گیاه‌شناسی ملی ایران را نام برد که به شکل باغ‌های بهشتی ساخته شده است. در این باغ 180 گونه‌ مختلف دارویی و 400 نمونه‌ ژنتیکی نگهداری می‌شود که بازدید از این مکان نیز خالی از لطف نیست.

1

باغ گیاه‌شناسی مشهد علاوه‌ بر گیاهان و درختان متنوع، کافه‌ها و رستوران‌های مختلفی هم دارد. شما می‌توانید پس از یک گشت‌وگذار ناب در این باغ با یک نوشیدنی یا خوراکی ایده‌آل از خود پذیرایی کنید.

یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی شهر مشهد که در 35 کیلومتری این شهر قرار دارد، غار مغان است. به گفته اکتشافات زمین‌شناسی در این غار فسیل‌های حلزونی و مسیرهایی وجود دارد که به 100 میلیون سال قبل می‌رسد.

سنگ‌هایی با شکل‌های خاص، آویزهای مختلف، آب خنک کف آن و همه ‌وهمه باعث شده‌اند این مکان تاریخی یکی از مرموزترین و جالب‌ترین دیدنی‌های طبیعی مشهد باشد، یادتان باشد اگر می‌خواهید از غار مغان دیدن کنید، به هیچ عنوان بدون راهنما و وسایل ایمنی به این مکان زیبا نروید؛ چراکه احتمال گم شدن یا آسیب دیدن در این مکان بسیار بالاست و نباید به تنهایی در آن قدم گذاشت.

کوهسنگی یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های تفریحی مشهد با ظاهری کوهستانی و طبیعی است. به طور ویژه پیشنهاد می‌کنیم در سفر خود به مشهد حتما از این مکان زیبا دیدن کنید. از پارک کوه‌سنگی تا شهر مشهد خیابانی بسیار سرسبز به نام خیابان کوهسنگی وجود دارد که یکی از معروف‌ترین خیابان‌های این شهر محسوب می‌شود.

1

این مجموعه ترکیبی از آب، سنگ، نور و پوشش گیاهی بسیار زیبایی است. سنگ‌های گرانیتی زیبای کوه، طبیعت ناب و منظم چشم‌نواز این کوه یکی از جاذبه‌های بی‌نظیر مشهد است.

1

پارک جنگلی وکیل آباد، از پارک‌های قدیمی مشهد است که شهربازی بزرگی به اسم کوهستان پارک شادی و تنها باغ وحش شهر مشهد را با انواع و اقسام حیوانات آبزی، خزندگان و پرندگان در خود جای داده. علاوه بر این‌ها باغ گیاه‌شناسی، رستوران و کافه نیز دارد و همه چیز برای خوشگذرانی فراهم است.

1

اگر دلتان بخواهد روزتان را در منطقه‌ای خوش آب و هوا بگذرانید، جایی با درختان کاج و چنار و رودخانه‌ای که در برخی از فصل‌های سال مثل بهار و تابستان آب خنکی در آن جاری است، به اضافه استخرها، پستی و بلندی‌هایی که می‌توان زیر سایه درختانش خستگی در کرد، پارک جنگلی وکیل آباد است.

از مكان‌هاي ديدني و خوش آب و هوا شهر مشهد مي‌توان به ييلاقات سرسبز طرقبه، شانديز، جاغرق، زشك، ابرده، كنگ و.... اشاره كرد.

یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد، منطقه ییلاقی شاندیز است. شاندیز با آب و هوای خوشی که دارد، در ۳۸ کیلومتری غرب مشهد واقع شده است. این منطقه ترکیبی از رودخانه‌های متنوع، دره‌ها و درختان بلند چنار، سپیدار و ارغوان و صدای خوش پرندگانی مثل هد هد می‌باشد. این منظره را که به تابلوی نقاشی می‌ماند، باغ‌های انبوه و حیواناتی مثل گراز و گرگ تکمیل می‌کنند. شاندیز منطقه‌ای تفریحی است که فروشگاه‌های صنایع دستی و رستوران بزرگی به نام پدیده شاندیز نیز دارد که یکی از پیشنهادات همیشگی در سفر به مشهد است.

1

یکی از محبوب‌ترین ییلاقات آن، طرقبه است که تنها ۱۸ کیلومتر با مشهد فاصله دارد. آب و هوای لطیف، رودخانه، رستوران‌های متنوع، فروشگاه‌های سوغات، باغات میوه، مکان‌های تفریحی و تاریخی مثل سد چالیدره، بند گلستان، دره ارغوان، دره داغستان و رودخانه دهبار که قلب این منطقه محسوب می‌شود از جمله دلایل این محبوبیت است. باید به همه این‌ها دیزی و ششلیک طرقبه را نیز اضافه کرد و از خیر خورشت فسنجان و راه رفتن در کوچه پس کوچه هایش هم نگذشت. نیمه‌ اول سال وقت بهتری برای رفتن به این ییلاق است، پاییز زیبایی هم دارد، اما یکی از سردترین نقاط اطراف مشهد در زمستان است. همچنین دیدن از روستای سرسبز نغندر از توابع بخش طرقبه و در فاصله ۱۰ کیلومتری آن را نیز در برنامه‌تان بگنجانید که روستایی دیدنی است.

1

اگر به روستای طرقبه رفتید، دیدار از سد چالیدره را از یاد نبرید. چالیدره یکی از دره‌های فرعی طرقبه است که امکان قایق سواری در سد و ماهیگیری برای گردشگران را فراهم می‌کند. چالیدره دارای تلکه‌بین نیز هست.

1

شهر مشهد داراي پارک‌های بزرگ، سرسبز و زیبایی است که از آن‌ها می‌توان به پارک ملت، رودپارک، کوهشار پارک، پارک خورشید و ... اشاره کرد.

1

شهر مشهد داراي استخرهاي روباز و سرپوشيده بسياري نظیر سرزمین موج‌های آبی، موج‌های خروشان، آفتاب، ارمغان و... می‌باشد. استخر سر پوشیده سرزمین موج‌های آبی یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های آبی ایران است. این پارک آبی می‌تواند یک روز تکرارنشدنی را برای افرادی که عاشق آب و بازی‌های آبی هستند، رقم بزند. این استخر وسیع سرسره‌های هیجان‌انگیز، حمام ترکی، سرسره کودکان، ماساژ، مهدکودک، رستوران، کافه، استخر موج، سونا، جکوزی و تنها بخشی از امکانات و تفریحات این مجموعه آبی است.

1

این پارک آبی تفریحی در همه فصول به ویژه تابستان دایر بوده و جشنواره‌ها یا تخفیف‌های قابل‌توجهی دارد. بنابراین اگر می‌خواهید در بهترین زمان ممکن این تفریح آبی را تجربه کنید، تابستان انتخاب بهتری خواهد بود.

1

یکی از جاذبه‌های مشهد برای زائران و شهروندان، مراکز خرید متعدد و لوکسی هستند که امکان خرید وسایل موردنیاز و سوغاتی را برای آن‌ها میسر می‌کنند. در واقع این مراکز خرید را می‌توان در فهرست جاهای دیدنی مشهد قرار داد؛ چرا که اکثر گردشگران و زائران، سفر به مشهد را بدون پاساژگردی و بازدید از مراکز خرید لوکس و جدید و همین‌طور پاساژهای قدیمی و معروف ترک نمی‌کنند. شاید به همین دلیل باشد که هر روز به تعداد بازارها و پاساژهای این شهر زیارتی اضافه می‌شود تا مسافران با فراغ بال دست به انتخاب بزنند.

1

مجتمع تجاری الماس شرق در منطقه تجاری گردشگری سپاد قرار دارد. اولین موردی که درباره این سازه جلب توجه می‌کند، معماری مدرن و اسلامی آن است که شکلی شبیه به الماس‌ در بخش گنبدی خود دارد و از همین جهت،‌ مجتمع الماس نام‌گذاری شده است. این مرکز خرید ۶ طبقه علاوه بر ۱۵۰۰ واحد تجاری، دارای بخش‌های مختلفی همچون رستوران، فست‌فود، کافی‌شاپ، پارکینگ طبقاتی، سالن نمازخانه، سالن اجتماعات، آب‌نمای جامپینگ و آژانس‌های هواپیمایی است. گزینه‌های گوناگونی برای خرید پیش روی شما قرار دارد، از انواع لوازم‌خانگی، ظروف و کریستال گرفته تا پوشاک برند، کیف و کفش، کامپیوتر و تلفن همراه، صنایع دستی و غیره که با وجود این تنوع دست خالی نخواهید ماند.

1

مرکز خرید آرمیتاژ گلشن ۳۴ طبقه و ۱۵۰ متر ارتفاع دارد که از این میان طبقه‌های منفی یک تا مثبت سه به بخش تجاری اختصاص دارند. این مرکز خرید لوکس به ‌لطف وجود سه ورودی از خیابان‌های گلشن و حاشیه هفت‌ تیر، امکان دسترسی آسان را برای بازدیدکنندگان فراهم کرده است. ضمن اینکه یک پل روگذر در خیابان هفت تیر وجود دارد که گردشگران را به طبقه دوم تجاری هدایت می‌کند.

1

مجتمع تجاری گردشگری وصال، ۶ طبقه و ۴۰۰ واحد تجاری دارد و فروشگاه‌هایی با برندهای معتبر را در خود جای داده است؛ اما بخش زیادی از واحدهای این مجتمع به‌صورت تخصصی به مبلمان و ملزومات چوبی اختصاص یافته‌اند. در واقع، طبقه‌ اول تا چهارم این مرکز خرید برای نمایشگاه دائمی مبلمان در نظر گرفته شده و از همین رو گزینه‌ای عالی برای شهروندان مشهدی است تا انواع مبلمان از مبل‌های کلاسیک و مدرن تا میزهای ناهارخوری و وسایل چوبی منزل را از این محل تهیه کنند. در سایر واحدهای مرکز خرید وصال، انواع لباس، کیف و کفش، لوازم آرایشی و بهداشتی، خشکبار، سوغاتی، عطر و... به فروش می‌رسد.

1

مرکز خرید پروما در سال ۱۳۸۳ به بهره‌برداری رسید و امكانات مدرنی دارد که آن را از سایر مراكز تجاری مشابه متمایز می‌كند. این مجتمع چهار طبقه، اولین مرکز خرید بلوار فردوسی و یکی از معروف‌ترین مجتمع‌های این بلوار است که ۲۵۰ واحد تجاری دارد. در اینجا برخلاف برخی مراکز خرید، مجموعه‌ کاملی از کالاها در هر طبقه گنجانده شده است تا بازدیدکنندگان در مدت ‌زمانی کوتاه بتوانند وسایل موردنیاز خود را خریداری کنند. در فروشگاه‌های مرکز خرید پروما از کیف و کفش، پوشاک آقایان، خانم‌ها و کودکان، لباس‌های شب و مجلسی، لباس‌های راحتی، انواع عطر و ادکلن، انواع ساعت، بدلیجات، کادویی‌ و به فروش می‌رسد.

سوپر ماركت بزرگ و مجهز این مجتمع نیز به شما امکان می‌دهد تا خوراکی‌هایی اعم از نان، شیرینی، خشکبار، مواد پروتئینی، لبنی، میوه و... را به‌راحتی در یک محل پیدا و تهیه کنید.

1

برج تجاری آلتون که از تاسیس آن زمان زیادی نمی‌گذرد، مرکز خریدی محبوب بین گردشگران است. این برج ۲۵ طبقه دارد که فقط سه طبقه آن مخصوص واحدهای تجاری است و بیشترین کالایی که در آن به فروش می‌رسد، کیف و کفش، به‌ ویژه چرم، از برندهای معتبر هستند. ضمن اینکه کالاهای دیگری نظیر لوازم‌خانگی و صوتی و تصویری و پوشاک نیز در این محل به چشم می‌خورد.

این مکان جزو بهترین گزینه‌ها برای خرید کالاهای لوکس است و از آنجا که به‌لحاظ کیفیت و قیمت، تنوع خوبی دارد، هرنوع سلیقه و بودجه‌ای را راضی نگه می‌دارد. در صورتی که در زمان حراج‌های فصلی راهی این برج شوید، امکان خرید اجناس باکیفیت با قیمت مناسب را خواهید داشت. در طبقه چهارم برج آلتون، رستوران معروف پسران کریم قرار دارد که افراد زیادی این برج را برای صرف غذای سنتی ایرانی انتخاب می‌کنند.

1

مجتمع کیان سنتر از معروف‌ترین مراکز خرید لوکس مشهد به شمار می‌آید که مشتمل بر دو مجتمع خرید به نام‌های کیان سنتر یک و کیان سنتر دو است. مجتمع کیان سنتر یک، ۸۳ واحد تجاری در ۶ طبقه دارد که در زمینه پوشاک، لوازم تزیینی و... فعال هستند.

مجتمع کیان سنتر دو دارای ۱۵۰ واحد تجاری است که در طبقه‌های همکف تا سوم قرار گرفته‌اند. این مجتمع همچنین مجهز به یک شهربازی سرپوشیده بزرگ، فودکورت و هایپرمارکت است. فودکورت کیان سنتر در طبقه مثبت پنج مجتمع فعالیت می‌کند و شامل فضای روباز و سرپوشیده می‌شود که فضای روباز آن مجهز به دو پرده سینمایی برای پخش زنده مسابقه‌های ورزشی و فیلم‌های سینمایی است. از کالاهایی که در این مجتمع به فروش می‌رسند، می‌توان به انواع پوشاک فصل، لباس کودک، کیف و کفش، عطر و ادکلن، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم آشپزخانه، بدلیجات و غیره اشاره کرد. علاوه بر این، شهربازی شهر آجری (لگوسیتی) با ۸۰ بازی جذاب از جمله بولینگ، بیلیارد، سینما هفت بعدی، سورتمه، شکلات چرخشی، بازی‌های ویدئویی و... به کودکان و بزرگسالان امکان می‌دهد تا در کنار یکدیگر به تفریح و سرگرمی مشغول شوند.

1

مجتمع تجاری ویلاژ توریست دارای چهار طبقه با معماری مدرن و زیبا است که با داشتن ۲۶۰ واحد تجاری امکان خرید، بازی و سرگرمی‌ را در یک مکان گردآوری کرده است. طبقه‌ منفی یک به کافی‌شاپ و فود‌کورت‌ اختصاص دارد که به ‌لطف تنوع بالا و کیفیت عالی، انتخاب خوبی برای رفع خستگی پس از یک روز شلوغ هستند.

طبقه‌های اول، دوم و سوم برای عرضه‌ انواع محصولات از پوشاک و اسباب‌بازی تا مواد غذایی، محصولات صوتی و تصویری و سوغاتی‌های مشهد در نظر گرفته شده‌اند. در طبقه چهارم این مجموعه، باشگاه بولینگ، بیلیارد و شهربازی کودکان قرار دارد و هر کسی با هر رده‌ سنی می‌تواند از این محیط لذت ببرد.

البته مراکز تجاری و گردشگری لوکس متعددی در این شهر وجود دارد که در این بخش به گوشه‌ای از این مراکز اشاره شده است.

از جمله جاذبه‌های گردشگری مذهبی مشهد می‌توان به گنبد خشتی مشهد، آرامگاه خواجه ربیع، مقبره پیر پالان دوز مشهد و آستان متبرکه امامزادگان ناصر و یاسر (ع) اشاره کرد که می‌توانید از همه آن‌ها بازدید کنید. این دیدنی‌های مذهبی مشهد قدمت بسیار زیاد، فضای معنوی روح‌بخش، فضای سرسبز کوچک اما دیدنی و حال خوشایندی دارند که به شما در داشتن احساس معنوی و روحی بهتر کمک خواهند کرد.

1