رفتن به محتوای اصلی

خبرها

سمینار هفته پژوهش با سخنرانی دکتر علیرضا زمانی آقایی

دوشنبه، ۲۵ آذر ۹۸

اولین سمینار هفته پژوهش دانشگاه صنعتی سجاد با سخنرانی دکتر علیرضا زمانی آقایی پیرامون اهمیت ممیزی و بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان در محل آمفی تئاتر دانشگاه برگزار شد. در این مراسم که با حضور اساتید و دانشجویان دانشگاه برپا شد، جناب آقای دکتر زمانی به بیان توضیحاتی در رابطه با انرژی و اهمیت بهینه سازی مصرف آن پرداختند. ایشان در ابتدا با ارائه تعاریفی در این باب، به وضعیت بحرانی کشور در زمینه‌ی بهره‌وری و همچنین شدت انرژی اشاره کردند و اذعان داشتند ایران علیرغم آنکه کشوری صنعتی نیست اما هم اندازه بسیاری از کشورهای صنعتی و چندبرابر میانگین جهانی از سوخت و به طور کلی انرژی استفاده می‌کند که بخش کثیری از آن هم به علل مختلف اتلاف می‌گردد. ایشان با بیان اینکه ایران جزو اولین کشورهای دارنده ذخایر سوخت فسیلی در جهان است خاطرنشان کردند اگر با همین روند به مصرف سوخت در کشورمان ادامه دهیم، در دهه اول سال ۱۴۰۰ به کشوری وارد کننده انرژی مبدل می‌شویم و مهم‌ترین راه جلوگیری از آن، بازنگری در شیوه مصرف انرژی توسط خودمان و همچنین بهره‌گیری از روش های بسیار ساده بی هزینه و یا کم هزینه است.

سپس ایشان با ارائه نتایج مطالعه موردی صنعت هتلداری در این مبحث در شهر مشهد مقدس، افزودند که ۵۰ درصد هتل های کشور در شهر مشهد واقع شده‌اند و با وجود ظاهر شکیل بسیاری از آن‌ها، مشکلات بسیاری در زمینه حفظ انرژی بالخص در بخش موتورخانه‌های خود دارند، مسئله‌ای که حتی در ادارات دولتی شهر نیز صادق است. این مشکلات در هتلداری استان، به نحوی است که در صورت اعمال حداقل ممیزی‌های کم هزینه و یا بی‌هزینه می‌توان مبلغی بالغ بر ۱۳ میلیارد تومان را ذخیره و در عرصه‌های دیگری هزینه کرد‌.

ایشان در انتهای سخنانشان، از دانشجویان به عنوان آینده‌سازان این کشور به عنوان تنها امید کشور برای تصحیح نحوه مصرف خواستار تلاش برای بهبود وضعیت ایران در زمینه انرژی شدند.

سپس جناب اقای دکتر ابراهیم رضایی نیک ضمن تشکر از ایشان و همچنین اظهار امیدواری برای بهبود شرایط در این زمینه، لوحی را به عنوان یادبود به ایشان تقدیم کردند.