رفتن به محتوای اصلی

خبرها

نشست تخصصی شهر همگان به مناسبت روز جهانی شهر سازی

شنبه، ۱۸ آبان ۹۸

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، نشست تخصصی "شهر همگان" به مناسبت روز جهانی شهرسازی، با حضور دکتر مقدم آریایی، عضو شهرسازی هیٔت مدیره سازمان نظام مهندس ساختمان خراسان رضوی، ۱۸ آبان در آمفی تئاتر دانشگاه صنعتی سجاد برگزار شد.
این مراسم با پخش ویدیویی از تجربیات دانشجویان شهرسازی دانشگاه رسما آغاز شد و پس از با سخنان سرکار خانم مهندس سمیه شریف زاده ادامه یافت. ایشان ضمن تبریک روز جهانی شهرسازی به دانشجویان این رشته، از تلاش های انجمن علمی شهرسازی برای برگزاری این همایش و همچنین انتخاب موضوع روز "شهر همگان" برای نشست قدردانی کرد. پس از ایشان، سرکار خانم دکتر الهام لشکری، عضو هیئت علمی شهرسازی دانشگاه صنعتی سجاد، با بیان اهمیت روزشهرسازی اذعان کردند که مفهوم شهر همگان که عنوان این روز برای امسال برگزیده شده است از مهم‌ترین مباحث روز در دانش شهرسازی است. شهر باید برای همگان معنای خود را حفظ کند و با تعامل موثر با تمام گروه‌های جامعه، این مفهوم را بهبود بخشد. ایشان خاطر نشان کردند که امروزه بر خلاف مفهوم قبلی شهرسازی که تنها به شهرهای صنعتی تقلیل یافته بود، مفاهیم کلاژگونه و چندگانه از مهم‌ترین ویژگی‌های شهری است به نحوی که ویژگی‌ها و نیازهای متفاوت تمام اقشار و گروه‌های جامعه را پاسخگو باشد؛ نیازهایی که محدود به مطالبات فیزیکی نیستند و جنبه‌های فرهنگی، روانی و ... نیز شامل آن هستند.
سپس از جناب آقای دکتر مهدی معینی، مشاور شهردار مشهد و نویسنده کتاب شهر همگان، دعوت به عمل آمد تا سخنرانی خود را در این زمینه ایراد کنند.
اقای دکتر معینی در ابتدا با انتقاد از وضعیت مکان‌های عمومی شهر و کشور و عدم آمادگی اکثر آن‌ها برای میزبانی از افراد کم توان، با بیان مفهوم شهرسازی فراگیر به معنای طراحی شهری قابل استفاده برای تمامی اقشار و گروه‌های جامعه به راه‌های امکان رسیدن به این هدف اشاره نمودند. ایشان با ارائه آماری از میزان حضور افراد آسیب پذیر در جامعه به اهمیت برطرف کردن نیازها و مطالبات این گروه و همچنین تمامی گروه‌های دیگر جامعه پرداختند.
پس از پایان یافتن بخش اول همایش و پذیرایی مهمانان، بخش دوم این نشست با سخنان سرکار خانم دکتر لیلا نوروزی ادامه یافت. ایشان در با بیان اینکه سخنانشان بر ۳ پایه‌ مشهد، تصمیم سازی و همچنین تصمیم گیری برای این شهر استوار است به تبیین موانع بر سر راه شهرسازی در مشهد و همچنین راهکار‌های احتمالی برای مقابله با آن‌ها پرداختند.
در انتهای این مراسم، جلسه پرسش و پاسخی با حضور جناب آقای دکتر معینی، جناب آقای دکتر حسینی (نماینده سمن حامیان شهر بدون مانع)، سرکار خانم دکتر نوروزی، جناب آقای دکتر حجازی(عضو هیئت علمی) و سرکار خانم دکتر لشکری برگزار شد.