رفتن به محتوای اصلی

خبرها

همایش روش‌های بهینه تأمین برق صنایع و چالش‌های اقتصادی صنعت برق

پنج‌شنبه، ۲۹ آذر ۹۷
همایش روش‌های بهینه تأمین برق صنایع و چالش‌های اقتصادی صنعت برق

به گزارش دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی سجاد روز پنج‌شنبه مورخ ۲۲/۰۹/۹۷ رویداد بزرگ صنعتی در حوزه بازار برق کشور در دانشگاه برگزار شد. این رویداد توسط دانشگاه و با همکاری شرکت توانیر، مدیریت شبکه برق ایران، برق منطقه‌ای خراسان و انجمن مهندسین برق و الکترونیک شاخه خراسان برگزار گردید.
در این همایش ابتدا آقای دکتر مافی‌نژاد به معرفی دانشگاه و توانمندی‌های دانشکده برق و مهندسی پزشکی پرداخت و آمادگی دانشگاه را جهت تعامل با مجموعه شرکت‌های توانیر و مدیریت شبکه برق ایران اعلام نمود. سپس آقای دکتر قاینی، دبیر همایش و معاون آموزشی دانشگاه از برگزاری چنین همایشی در دانشگاه صنعتی سجاد ابراز خرسندی نمود و سپس هدف از برگزاری همایش را بصورت خلاصه آشنایی دانشجویان بویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی با نیازهای تحقیقاتی برق و تعامل و ارتباط دانشگاه با صنعت بیان نمودند. در ادامه ایشان برنامه و سخنرانان همایش را معرفی و ارائه نمودند.
آقای دکتر مصطفی رجبی مشهدی معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت توانیر به عنوان سخنران همایش، در دو بخش نیازمندی‌ها و الزامات تامین برق صنایع و چالش‌های صنعت برق برای تأمین برق صنایع در اوج مصرف برق تابستان ارائه خود را انجام دادند. ایشان افزود که نقش دانشگاه در صنعت برق بسیار پر رنگ تر باید باشد و دانشگاه و صنعت باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند تا بتوانیم مشکلات کشور را تا حدی مرتفع سازیم.
آقای دکتر قراگوزلو، معاون بازار برق شرکت مدیریت شبکه برق ایران به عنوان سخنران دوم همایش، در سه بخش ارائه خود را انجام دادند. ایشان در ابتدا انواع روش‌های تأمین برق صنایع را ارائه نمودند و پس از آن چالش‌های اقتصادی صنعت برق ایران را مشخص نمودند و در انتها نیازهای تحقیقاتی و پژوهشی بازار برق ایران را مشخص کردند. نیازهای تحقیقاتی شامل موارد زیر بود:
•مهیا سازی شبکه های نمونه برق جهت انجام مطالعات در حوزه بازار برق ایران(بر مبنای داده های واقعی)
•افزایش سرعت و دقت اجرای برنامه SCUC بازار برق به منظور راه اندازی بازارReal Time
•طراحی پایگاه داده بازار برق ایران با رعایت ملاحظات Big Data دیتابیس بازار: ۱٫۷ ترابایت داده با نرخ رشد قابل توجه در هر سال ۱۰۰۰۰۰ رکورد روزانه ثبت در پایگاه داده
• طراحی سرور محاسباتی بازار برق جهت دسترسی پژوهشگران
•بررسی و پیاده‌سازی روش‌های نوین حل مسئله در مدار قراردادن واحدهای نیروگاهی مقید به قیود امنیت
•بررسی نظام‌های صلاحیت حرفه‌ای در بازارهای برق دنیا و بومی‌سازی آن برای بازار برق ایران
•سنجش الگوی رفتاری نیروگاه‌ها در بازار برق ایران به منظور توسعه رقابت در تولید و توزیع برق در چارچوب سیاست‌های وزارت نیرو
•بررسی آثار اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی و خصوصی‌سازی در صنعت برق و گسترش و توسعه مشارکت در بازار برق بر مبنای مفاهیم اقتصاد مقاومتی
•تحقیق در خصوص استاندارد وضع حق الزحمه رسیدگی به اعتراض در راستای حذف اعتراضات واهی در بازار برق سایر کشورها و سایر مراجع قضایی و دادرسی در کشور و تدوین پیش نویس دستورالعمل
ایشان در انتهای سخنرانی خود طریقه حمایت از طرح‌های پژوهشی و پایان‌نامه‌ها را به شیوه ذیل شرح دادند.
•درخواست از دانشگاه جهت پیشنهاد پروژه در راستای فعالیت‌های بازار برق ایران و با توجه به فرصت‌ها و چالشهای موجود در کشور
•مشارکت در انجام تزها و پروژه‌های مقطع دکتری
•تعریف مشترک پروژه
•مشارکت و تعامل جهت ایجاد بستر همکاری فیمابین جهت استفاده از نتایج پروژه‌های مقاطع تحصیلات تکمیلی در حوزه اقتصاد برق
آقای مهندس محمودی، معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای خراسان به عنوان سخنران سوم راه‌های ارتباطی شرکت برق منطقه‌ای خراسان با صنایع را در پنج بخش از سخنرانی خود ۱- اهداف ، شرح وظائف ، و مأموریت، ۲- استراتژی‌ها، ۳- فروش انشعاب به متقاضیان انتقال و فوق توزیع، ۴- خدمات پس از فروش به مشترکین انتقال و فوق توزیع، ۵- مدیریت مصرف بیان نمودند.
آقای دکتر رضایی‌نیک، مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه نیز در انتهای همایش به گزارشی از فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی انجام شده و در حال انجام دانشگاه پرداختند و آمادگی دانشگاه را برای تعاملات تحقیقاتی و پژوهشی با صنعت برق اعلام نمودند.
در انتهای همایش نیز، میزگردی با حضور صنایع و اساتید دانشگاه برگزار شد. اعضای اصلی میزگرد جناب آقای دکتر مصطفی رجبی مشهدی به عنوان رئیس میزگرد، جناب آقای دکتر قراگوزلو، جناب آقای دکتر قاینی، جناب آقای دکتر رضایی‌نیک و جناب آقای مهندس محمودی و دو نفر از مدیران ارشد صنایع و از مشترکین بزرگ شرکت برق، صنایع سیمان شرق به نمایندگی آقای مهندس کفاش، مدیر ارشد انرژی و مجتمع صنعتی فولاد اسفراین به نمایندگی آقای مهندس رویینی، مدیر ارشد انرژی برگزار شد. این میز گرد با هدف تعامل و بیان مشکلات، نیازها و انتظارات صنایع از شرکت‌های برق تشکیل شده بود.
گزارش کلی ارائه‌ها در دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه برای کلیه مخاطبین دانشگاهی قابل دسترسی می‌باشد.